Banner Libbyhealth

סוכרת  היא מחלה מטבולית המתאפיינת בריכוז גבוה של גלוקוז בדם ובשתן. בלטינית נקראת המחלה Diabetes mellitus כלומר: “שתן מתוק”.

כל צורות הסוכרת נגרמות עקב בעיה כלשהי בייצור אינסולין או בקליטתו, אך ארגון הבריאות העולמי מכיר ב-3 צורות עיקריות של סוכרת שלהן תסמינים והשלכות דומות, עם כי הן בעלות סיבות שונות והתפלגויות שונות באוכלוסייה:

1. סוכרת מסוג 1 – מצב שבו תאי בטא בלבלב אינם מסוגלים לייצר כמות מספקת של אינסולין כדי למנוע היפרגליקמיה .

2. סוכרת מסוג 2 – במצב שבו מיוצר אינסולין, אך הגוף מפתח תנגודת להשפעותיו.

 

אחד מתפקידיו של האינסולין הוא להכניס את הסוכר/גלוקוז לתאים על מנת שישמשו לגוף כמקור לאנרגיה וזה באמצעות פתיחת תעלות הגלוקוז הנמצאות בכל תא ותא
 תזונה עשירה בסוכרים מעובדים, מזונות דלים בסיבים, מזונות עם ערך גליקמי נמוך וחוסר בפעילות גופנית גורמות לתנודות חדות ברמות הסוכר בגוף ובנוסף מרגילה את תאי הגוף לרמה גבוהה של אינסולין בגוף שבסופו של דבר עולה לגרום לעמידות התאים לאינסולין כלומר תעלות הגלוקוז לא יפתחו למרות שיש אינסולין בדם.
סכרת היא מחלה של הגוף הגורמת לריקון ויטמינים מהגוף, אנמיה, פגיעה בזיכרון, נזק לכלי  ועוד (מידע נוסף בהמשך)
 
טיפול טבעי בסכרת  מסוג 2 :  תזונה נכונה עשירה בסיבים דלת מזון מהחי, פעילות גופנית סדירה והתמדה 
1. תזונה קרובה לטבעונות– למה ?האינסולין גם אחראי לספיגת חומצות אמינו הנמצאות בבשר, כלומר אכילת בשר תגרום להפרשת אינסולין ותרגיל את  תאי הגוף לנוכחות האינסולין
2. פעילות גופנית על בסיס יומיומי – ספורט מונע את הבעיה מהיסוד, הוא מייצר תעלות לקליטת גלוקוז השורדות יום וחצי ולכן הפעילות צריכה להיות על בסיס יום יומי
3. ג’מנמה– מוריד כמות סוכר
3.קינמון כתבלין או תמציות
4. גינסג כל הסוגים- לא מתאים למי שסובל מלחץ דם גבוהה-עלול לעלות לחץ דם
5. חילבה–  מעכב ספיגת סוכר במעיים
6. מזון מלא מלבד – אומנם קמח מלא  מכיל אותה כמות עמילן כמו קמח לבן אבל  בגלל שהוא מכיל גם סיבים קצב ספיגת הסוכר איטי יותר( בנוסף מזון לבן מרוקן מאגרי b6)
7. סטיביה– הסטיביה מגבירה את הפרשת אינסולין ובכך מאזנת את הסוכר  אך מאחר והסטיביה מרמה את הגוף היא מומלצת לטיפול קצר טווח בלבד (פול גז בניוטרל)
8. פטריית ריישי – לאיזון רמות סוכר
9. כרום
10. חומצה אלפא ליפואית
11. מגנזיום
12 התמדה – התוצאה תראה תוך שנה עד שנתיים
 
בקצרה : השורש עמידות לאינסולין, הפתרון ספורט, פחות חלבון פחות קמחים לבנים. תוך שנה שנתיים  תראה תוצאה אם דבקים בהנחיות

אפידמיולוגיה

סוכרת היא מחלה נפוצה למדי כאשר הן סוכרת מסוג 1 והן סוג 2 נמצאות בעלייה מתמדת. שכיחותה של סוכרת סוג 2 גבוהה יותר, בעיקר לאור תופעת ההשמנה וסגנון החיים חסר הפעילות הנפוץ במערב. בארצות הברית כ-6% מהאוכלוסייה לוקים בסוכרת, מתוכם כ-10% בסוכרת נעורים. משערים שעד שנת 2025 יהיו בעולם 325 מיליון חולים.

החלוקה על-פי הגיל שבו מופיעה המחלה אינה נהוגה עוד, מאחר וגם סוכרת מסוג 1 וגם סוג 2 יכולות להופיע בכל גיל. כמו כן, החלוקה על-פי תלות באינסולין גם היא אינה מדוייקת, מאחר וגם חולים בסוכרת סוג 2 עלולים להגיע בשלב מסוים לתלות באינסולין חיצוני. עם זאת, סוכרת מסוג 1 מופיעה לרוב לפני גיל 30 וכ 15% מבני 70 ומעלה לוקים בסוכרת סוג 2. לסוכרת גם מרכיב גנטי ונמצא כי קבוצות גזעיות כמו שחורים והיספנים מועדות ללקות במחלה (מסוג 2) פי 2 עד 3 מלבנים.

 

אינסולין

אינסולין הוא הורמון המופרש אל מחזור הדם מתאי בטא באיי לנגרהנס שבלבלב. לאינסולין מספר תפקידים בגוף :

–          הכנסת גלוקוז לתאים כדי שלא ישאר גלוקוז בדם.

–          בחוסר פחמימות האינסולין יכניס כמות קטנה של גלוקוז שכבר נמצא בדם לתאים

–          אכילת מזון גורמת להפרשת קורטיזול המקדם הפרשת אינסולין ,אחד מתפקידי הקורטיזול לאזן את ריכוזי האינסולין והגלוקוז בדם

–          אחראי על ספיגת חומצות אמינו בעיקר טריפטופן

–          השפעה על בניית חלבונים ושומנים בכבד

–       אינסולין גבוהה מגביר את בניית החלבונים בכבד, אינסולין נמוך מדכא  בניית חלבונים

–        אינסולין משפיע על פירוק הטבעי של חלבונים

–          משפיע על ייצור ופירוק השומנים בכבד וגם בכל תא , יש לכל תא את היכולת לייצר שומנים, אינסולין מקדם את פעילות האנזים גליקוגן סינתטאז – האנזים שהופך גלקוז לגליקוגן בכבד

–          הבעת הגנים – האינסולין נספג בכל תא ומשפיע על בניית ה DNA, באמצעות קולטני אינסולין הנמצא ע”ג ממברנת התא

–          השפעה על המשקל -הפיכת הקלוריות ל ATP או הפיכת הגלוקוז ל TG , כאשר חסר אינסולין הגלוקוז הופך ל TG שנאגרים בתאי שומנים ע” הכבד.

–          פגמים באינסולין – ישנם אנשים עם גן פגום שפוגע ביכולת האינסולין, אצל אנשים אלו אין ספיגת הגלוקוז אלא הגן הפגום גורם להפיכת הגלוקוז ל TG

–          לפטין(קשור להשמנה) –  הורמון שמופרש מתאי שומן, כשהריכוזים תקינים לפטין מדכא תאבון, הוא עושה יותר דברים מאשר ספיגת הגלוקוז

–          אינסולין משפיע גם  על הורמון הגדילה, על ריכוזי הסרטונין ונואפינפרין

 סוגי סכרת

סוגי סוכרת  עיקריים:

  • סוכרת סוג 1 \ אינסולין depedent    – סוכרת נעורים.
  • סוכרת סוג 2 – סוכרת מבוגרים.
  • סוכרת הריונית D2.

לכל סוגי הסוכרת משותפת רמת הסוכר הגבוה בדם ובשתן יחד עם שינוי כלשהו בהפרשה או בתגובתיות לאינסולין.

סוגים ספציפיים נוספים של סוכרת.

  • סוכרת תפלה   diabetes insipidus  (לא קשורה ללבלב) – הפרעה נדירה בחילוף חומרים בה החולה מייצר כמויות גדולות של שתן בגלל מחסור בהורמון אנטי-דיורטי ( וזופרסין) המווסת ספיגה חוזרת של מים מן הכליות.
  • סוכרת זיהומית –סוג2B  -מחלות דלקתיות או זיהומיות בלבלב
  • סוכרת 2C -סכרת שנובעת משימוש יתר בתרופות או מסמים מסוימים הפוגעים ביכולת הלבלב להפריש אינסולין  : סטרואידים ,קוקאין, הרואין ועוד..
  • סוכרת סוג 3 (אלצהימר)- נוכחות נוגדנים שמפרקים את הלבלב בתאי המוח – אותם הנוגדנים המופרשים בסכרת סוג 1 ומפרקים תאי B בלבלב, יכולים להיספג בתאי המוח ולקדם את ניוון האלצהיימר
  • סוכרת סוג 4  TYPE4  -שינויים קיצונים של ריכוזי הסוכר בדם – סוכר נמוך או גבוהה
    • נורופתיה קשה – חוסר תחושה או ויחד עם כאבים, חוסר תחושה בעיקר בעצבים של מערכת הדם וכלי לב,
    • אדם הסובל מסוג זה של סכרת  יכול לעבור התקף לב ללא הבחנה בכאבים , אימון קל יכול לעלות את לחץ הדם

סוכרת מסוג 1

כ-10% מחולי הסוכרת סובלים מסוג זה, הידוע גם בשם “סוכרת נעורים”. סוג זה מאופיין בהרס של תאי הבטא בלבלב, שמוביל בסופו של דבר לחוסר מוחלט של אינסולין ותלות מלאה במתן אינסולין חיצוני.

נוהגים לחלק את הסוכרת מסוג 1 לשני סוגים הנבדלים בהימצאות של הוכחות לתגובה אוטואימונית: בסוג A1 ישנן הוכחות בדמות נוגדנים כנגד מרכיבים של תאי הבטא בעוד שבסוג B1 חסרות הוכחות אלה. סוג B1 נדיר יותר ונמצא בעיקר בהיספנים ובאפרו-אמריקאים.

בניגוד לאמונה הרווחת, סוכרת מסוג 1 אינה בעלת קשר גבוה לגנטיקה. מעריכים שגורמים גנטיים אחראים לכ-33% בלבד מהנטייה לסוכרת מסוג זה. בנוסף לנטייה מוקדמת זו נדרש גם גורם סביבתי לא ידוע שיהווה את ה”הדק” המיידי להתפרצות התגובה החיסונית ההרסנית כנגד תאי הבטא. ההשערות לגבי גורם סביבתי זה רבות, אך כיום המחקר מעיד על ארבעה כיוונים עיקריים:

  1. הדבקה וירלית  – ייתכן שהנגיף המדביק פוגע בתאי הבטא או מדביק אותם וכך גורם לתגובה חיסונית. ייתכן גם שבגלל דמיון בין הנגיף לתאי הבטא הגוף מזהה אותם בטעות כגורם חיצוני והורס אותם (“חיקוי מולקולרי“). תאוריה זו מתאימה לשכיחות העונתית המשתנה של סוכרת מסוג 1 ומסבירה מדוע סוכרת מסוג זה נוטה להופיע לאחר מגפות של נגיפים מסוימים.
  2. מרכיבים תזונתיים  – מאכלים מסוימים, בעיקר חלב פרה וקפה, הואשמו כגורמים להתפרצות המחלה. הסיבה היא שוב “חיקוי מולקולרי”. חשיבותם של גורמים אלה היא בעיקר בתינוקות, להם דרכי עיכול חדירות יותר המאפשרות כניסה של חלבוני מזון לדם.
  3. סטרס  -במצב של סטרס מופרשים הורמוני סטרס מיוחדים, כמו אדרנלין, נוירואדרנלין, הורמון הגדילה, דופמין וקורטיזול.
  4. תרופות ורעלים  – חומרים שונים יכולים להרוס ישירות את תאי הבטא בלבלב.

לסוכרת מסוג זה יש קשר חזק מאוד למיקום גאוגרפי. נמצא כי הסיכון הגבוה ביותר הוא בסקנדינביה, ממוצע בארצות הברית ובקנדה ונמוך ביותר ביפן וסין. לא ידועה הסיבה לקשר זה, ומחקרי מהגרים הראו שמהגרים “יורשים” את הסכנה של האזור החדש שעברו אליו.

סוכרת מסוג 2

כ-90% מחולי הסוכרת סובלים מסוכרת סוג 2. סוג זה פוגע בעיקר במבוגרים מעל גיל 30 אך לעתים גם במתבגרים, בעיקר אלה הסובלים מהשמנת יתר. המחלה מופיעה באיטיות ומתגלה לעתים קרובות בבדיקת דם מקרית. סוג זה של סוכרת הוא בעל מרכיב גנטי חזק מאוד, אך למאפייני אורח חיים יש השפעה מכריעה על התפתחות ומהלך המחלה. סוכרת סוג 2 היא מחלה פרוגרסיבית והחולים נדרשים ליותר ויותר טיפול עם חלוף השנים.

המפתח להבנת סוג זה של סוכרת נעוץ בהבנת התנגודת לאינסולין ממנה סובלים החולים. בניגוד לסוכרת מסוג 1, בסוג זה אין הרס של תאי הבטא (לפחות לא בשלב הראשון), אך יש תגובה מופחתת של תאי המטרה (בעיקר שריר, שומן וכבד) לאינסולין המופרש. מסיבה זו, ניתן לראות בשלב הראשון למחלה כמויות אינסולין מוגברות בד בבד עם כמויות גלוקוז מוגברות, זאת למרות שתפקידו העיקרי של אינסולין הוא הפחתת רמת הגלוקוז בדם. עם התקדמות המחלה נראה בדרך-כלל גם הרס של תאי הבטא בלבלב (שעל-פי השערות נובע מפעילות יתר במשך זמן רב של תאי הבטא או נזק ישיר לתאים אלו מרמות הסוכר הגבוהות) ואז המחלה הופכת דומה יותר לסוג 1.

התנגודת לאינסולין קשורה קשר הדוק למצב הנקרא התסמונת המטבולית (או תסמונת X). תסמונת זו כוללת השמנה מרכזית (באזור הבטן וסביב איברים פנימיים), יתר לחץ דם, בעיות ברמות שומנים בדם, מחלות לב וכלי דם, נטייה ליתר קרישיות ותסמינים נוספים. בעיקר חשובה ההשמנה, שהיא הגורם בעל הקשר ההדוק ביותר להתפתחות סוכרת מסוג 2. כרגע לא ידוע אם הקשר הוא קשר של סיבה-תוצאה או ששני המצבים קשורים לגורם יסודי אחד. כנראה ששתי הסיבות נכונות, כלומר, נטייה גנטית מסוימת מתחילה את התהליך אך אורח חיים מסוים (אכילה מרובה יחד עם חוסר פעילות) גורמים לו להתגבר, בשלב זה מתווספת התנגודת שמחמירה את התסמונת המטבולית והאדם עלול להגיע לכדי סוכרת מסוג 2.

סיבות נוספות לסכרת סוג 2:

–          סטרס

–          סיבה נפוצה ביותר תת פעילות של בלוטת התריס, תת פעילות תת מעבדתית ה TSH וt4  תקינים בכל זאת חילוף חומרים איטי מידי

סוכרת הריונית

במהלך ההריון עובר המבנה ההורמונלי של האישה שינויים אדירים. האישה מתמודדת עם השינויים הללו על-ידי שורה של תגובות הסתגלות המאפשרות לה לעבור את ההריון עם מינימום הפרעות הורמונליות. למרות זאת, השינויים מרחיקי הלכת מהווים עומס אדיר על מערכת האינסולין. לצד תצרוכת סוכר מוגברת והשמנה מופרשים לדם האשה הורמונים רבים המתנגדים לאינסולין (כגון קורטיזול). מסיבה זו, הריון חושף בעיות קודמות שעד כה היו חסרות משמעות. לדוגמה, תנגודת אינסולין קלה, שעד כה הייתה תת-קלינית, הופכת לסוכרת לכל דבר עם העומס הנוסף שמוטל על תאי הבטא בהריון. 3% מהנשים ייפתחו סוכרת עם הכניסה להריון, מתוכן 40-60% ייפתחו סוכרת סוג 2 בהמשך חייהן, דבר המספק הוכחה נוספת לכך שהסוכרת ההריונית נבעה מבעיה קלה, ששנים אחר-כך, החמירה וגרמה למחלה.

 תסמינים

התסמינים הראשוניים של הסוכרת קשורים לרמות הגבוהות של הסוכר בדם:

  • מתן עודף שתן – כאשר ריכוז הסוכר בדם עולה מעל הרמה הנורמלית, הוא חודר לשתן ובתגובה הכליות מפרישות מים בכדי למהול את כמויות הגלוקוז הגדולות.
  •  צימאון מופרז- נובע ממתן השתן התכוף.
  •  ירידה במשקל ותחושת רעב מופרזת- כיוון שהחולה מאבד קלוריות בשתן. הירידה במשקל נפוצה בחולים בסוכרת נעורים ולא בסוכרת מבוגרים.

תסמינים נוספים:

–          טשטוש ראיה

–           נטייה לנמנום

–           בחילות

–           ירידה בסיבולת במהלך פעילות גופנית

–           מצבי רוח משתנים

–           ריפוי איטי של חתכים ונטייה לזיהומים.

–          בלבול

–          בחילות

–           הקאות – סימפטום בולט אצל ילדים, שתייה מרובה של מים גורמת להקאה בגלל חוסר מקום בקיבה

–          עילפון

–          השתנת לילה בעיקר אצל ילדים

–          סחרחורת

–          הזעת יתר – הגוף מנסה לסלק את הסוכר

–          לעור יש טעם ל מתוק

–          דפיקות לב ודופק מהיר

–          שפתיים רדומות או נימול בשפתיים, ידיים ורגליים

–          התרגשות יתר

–           התקפי פסיכוזה קלים

–          סימפטומים של שפעת בלי חום כולל בעיות של כולסטרול וטריגליצרידים גבוהים, במצב מתקדם יותר נזק עצבי ונזק לכלי דם

–          תפקוד מיני ירוד

–          שיעור יתר בפנים

–          איבוד תחושת המתיקות

 

אחד ההבדלים החשובים בין סוג 1 ל 2 שבסוג 1 יש ירידה דרסטית במשקל ובסוג 2 השמנה

 

סיבוכים הקשורים למחלה

לכל סוגי הסוכרת משותף המצב של יתר גלוקוז בדם. יתר גלוקוז גורם בעיות בטווח הקצר ובטווח הארוך.

 

בעיות בטווח הקצר

שני מצבים עיקריים עלולים להתרחש בסוכרת כאשר רמות הסוכר יוצאות משליטה:

  1. Diabetic Ketoacidosis) DKA)  – במצב זה, האופייני בעיקר לסוכרת סוג 1, מתרחש מעגל משוב חיובי הרסני שעלול להוביל למות החולה. זהו מצב חירום רפואי, הגורם לייבוש החולה, לשינויים מסוכנים במאזני המלחים (בעיקר אשלגן) ולחמצת מסכנת חיים. הטיפול הוא בנוזלים ואשלגן בטווח הקצר ואינסולין בהמשך.
  2. Hyper Osmolar Syndrom  – מצב זה דומה מאוד לDKA אך נפוץ יותר בחולי סוכרת סוג 2. רעב של התאים גורם לגוף להגיב בהורמוני רעב שגורמים לכבד לייצר סוכר רב (מחומרי מוצא ומגליקוגן) ולרמות הסוכר לעלות. בסופו של דבר העלייה ברמות הסוכר גורמת לדם להפוך אוסמוטי מדי והחולה שוקע בקומה.

בעיות בטווח הארוך

  • הקשר בין סכרת לזקנה מוקדמת –  אחת הסיבות של זקנה זה תהליך בשם גליקוליזציה, חיבור מולקלות גלוקוז לחלבונים, הזקנה נובעות מתת פעילות של החלבונים כי הם כבר מחוברים לגלוקוז, חלבונים כמו TSH T4 T3 כל ההורמונים החלבוניים בסכנה מעודף הגלוקוז
  •  מחלת אלצהיימר  – סוכרת סוג 1 היא אחת הסיבות לאצהיימר, הנוגדנים שמתחילים לפרק את תאי בטא גם מסוגלים לעבור את ה BBB ולפרק נוירונים, מצאו את הנוגדנים האלה בתאי המוח של חולי אלצהימר בניתוח אחרי מות.

רמות הסוכר הגבוהות גורמות, במנגנונים רבים וסבוכים, לשינוי בדפוסי זרימת הדם ובמבנה כלי הדם. הדבר גורם בעיות ברקמות שונות:

  • טרשת עורקים – רובד טרשתי מצטבר על דפנות העורקים, מקשיח אותם ואף חוסם אותם. בעורקים הקטנים ניזוקות הדפנות ועלולה להיות דליפת דם לרקמות. הטרשת עלולה לגרום למחלות לב, לשבץ, לנמק בכפות הידיים והרגליים ואף לאימפוטנציה.
  • רשתית – סוכרת היא הגורם מספר אחת לעיוורון בעולם המערבי. רמות הסוכר הגבוהות גורמות להרס הרשתית ועיוות במבנה של כלי הדם בה. לעיניים של סוכרתים ריכוזי פוליאולים גבוהים, גלוקוז גבוהה גורם יצור יתר של אנזים המקדם התפתחות קטראט
  • כליה – סוכרת היא הגורם מספר אחת לאי-ספיקת כליות סופנית, בעיקר בעכבות סיבוך – סוכרת כלייתית– המאלצת את החולה לעבור דיאליזה. הנזק הוא ליחידה התפקודית של הכליה-הנפרון.
  • רגל –ברגל סכרתית מחזור הדם אינו טוב, העור יבש, ועלול להיות מצופה בקשקשים. הסיכון הוא להיווצרות פצע או כיב שאינו מחלים. אחד מהגורמים המגבירים את הסיכון, הוא העובדה שאצל חולי סוכרת רבים נפגעים עצבי תחושה ברגליים. במצב הזה, במקרה של פגיעה בכף הרגל, אין החולה מרגיש כי נפגע ולכן במקרים רבים אפילו פצעים פשוטים מזדהמים, ויכולים להתפתח לכיבים רציניים בכף הרגל ולנמקים.
  • דם – התפקוד של התאים הלבנים נפגם, מה שגורם לרגישות לזיהומים, במיוחד בדרכי השתן ובעור. כמו כן תיתכן עליה של טריגליצרידים וכולסטרול וקיים סיכון גבוה למחלות לב ושבץ מוחי.
  • עצבים – סוכרת עלולה לגרום נזק לכל אחד ואחד מהעצבים בגוף הנמצאים מחוץ למערכת העצבים המרכזית, מכיוון שחילוף החומרים של הגלוקוז איננו תקין בשל אספקת דם לקויה. נזק זה גורם לאבדן תחושה, תחושת עיקצוץ, שיתוק ופגם בתפקודים שונים של מערכת העצבים.
  • נורופאתיה – מערכת עצבים אוטונומית ופריפריאלית, נזק בעצב הוגוס ששולט על הלב הסימנים הראשונים של מחלת לב לא קיימים
    • נורופאתיה של מערכת עצבים אוטונומית נפוצה בסוג 4 , המסר העצבי הולך לאיבוד, יכול לסבול מכאבים וגם מסימפטומים שנובעים מאיבוד תחושה, אם העצבים שתפקידים להביא מסר לשרירי הלב נפגעים הוא לא יסבול מהסימנים הראשונים של מחלות לב וכלי דם הוא רק ידע כאשר יקבל התקף לב מלא, קוצר נשימה וכאבים בחזה לא יהי לו , המסר הולך לאיבוד בגל הניוון העצבי
    • איבוד שליטה בשלפוחית השתן ופי הטבעת , העצבים שולטים על כל המערכת האוטונומית
    • קושי לעמוד – כאשר עומדים יותר ממס’ שניות מתחילים לסבול מאיבוד שיוו משקל וסחרחורת עד כדי עילפון, מערכת העצבים המשובשת גורמת כאילו לנפילת דם לרגלים, אין מספיק לחץ לגרום ריכוזי דם מאוזנים בגוף העליון
    • נורופאתיה פריפריאלית : איבוד תחושות רגילות , הסוכרתים לא מרגישים שום דבר כאשר הם מקבלים מכה , או כאשר הנעלים כואבות, סימנים כחולים, פצעים פתוחים עם נמקים, סוכר גבוהה סביבה טובה להתפתחויות וירוסים

נזקים אלה נובעים מבעיות בזרימה בכלי הדם הקטנים אך יש בעיות רבות גם בכלי הדם הגדולים ולמעשה בעיות אלה הן גורם התמותה העיקרי בסוכרת מסוג 2.

טיפול קונבנציונאלי

מחקרים רחבי היקף הוכיחו שאיזון של רמות הסוכר מוריד את הסיכון לסיבוכים השונים בצורה דרמטית. ביחוד נכון הדבר לגבי הסיכונים המיקרווסקולריים (הקשורים לבעיות בכלי דם קטנים) כגון הנזק לרשתית, לכליה, לעצבים וכו’. לעובדה זו אין סף, כלומר, ככל שרמות הסוכר נמוכות יותר, המצב טוב יותר.

באופן שגרתי, המעקב אחרי איזון רמות הסוכר נעשה על-פי משתנה בודד: המוגלובין מסוכרר (HbA1c).

כאמור לעיל, איזון מוצלח יותר פירושו בדרך-כלל גם יותר מצבי היפוגליקמיה ולכן הטיפול הוא מאבק בלתי פוסק בין היפרגליקמיה להיפוגליקמיה. מאחר ורמות הסוכר תלויות מאוד באכילה ופעילות, יש להתאים לכל אדם טיפול על פי אורח חייו.

טיפול באינסולין- החל מ-1922 יש אפשרות מבחינה רפואית לספק אינסולין חיצוני. בתחילה היה זה אינסולין שהופק מלבלבי בעלי-חיים, כיום מדובר על סוגים שונים של אינסולין סינתטי. למרות שמדובר למעשה באותו החומר הקיים בגוף, הטיפול החיצוני באינסולין לא מצליח לשמור על איזון סוכר באותה הרמה של האדם הבריא ודורש ניהול אורח חיים מאוד קפדני.

 

טיפול תרופתי

בסוכרת מסוג 1 הטיפול הסטנדרטי הרפואי הוא מתן זריקות אינסולין, או משאבת אינסולין הפועלת על אותו עקרון.

סוכרתים המטופלים באמצעות אינסולין חייבים לשמור על ארוחות מסודרות כשהמדד הגליקמי או כמות  הפחמימות מתאים למינון האינסולין , אינסולין מוריד סוכר וכאשר הוא מוריד אותו יותר מידי ואדם לא אוכל המוח לא מקבל סוכר מספיק כדי לתפקד ויכול לאבד הכרה בנוסף סוכרתיים עם בעיית ניוון בעיניים לא רואים כמה אינסולין הם מזריקים וזה יכול לקדם קומה.

בסוכרת סוג 2 ניתן לנצל את תפקוד תאי הבטא ולהימנע ממתן אינסולין חיצוני. הדבר נעשה במספר שיטות:

  • בחולי סוכרת סוג 2, הפרשת האינסולין היא בעלת תבנית שונה. במקום הפרשה מהירה וחזקה לאחר האוכל, האינסולין מופרש לאט יותר. כדי להתאים את רמות הסוכר לשינוי זה בהפרשת אינסולין פותחה תרופה שמעכבת את ספיגת הסוכר במעי (אקרבוז).
  • תאי הבטא הנותרים בלבלב צריכים להתמודד עם תנגודת לאינסולין ברקמות המטרה. דרך אחת לעשות זאת היא באמצעות יותר אינסולין. קיימות תרופות (כגון סולפוניל-אוריאס, רפגלינידים) ש”סוחטות” את הלבלב עוד ומעלות רמות אינסולין. אלה תרופות מסוכנות, עלולות לגרום היפוגליקמיה כמו אינסולין חיצוני וישנו גם חשד שהן גורמות הרס של אותם תאים מעטים שקיימים בעקבות פעולת “הסחיטה”.
  • רמות האינסולין הנמוכות גורמות לכבד “לחשוב” שיש חוסר גלוקוז. הוא מגיב בפירוק גליקוגן וייצור סוכר מחומרי מוצא. ניתן לשתק פעילות זאת על-ידי תרופות (גלוקופאז’).
  • קלוקופאג’\מטפורמין – תרופה שלא משפיעה על אינסולין, תפקידה לדכא ספיגת גלוקוז מהמעיים ולדכא הפיכת הגליקוגן לגלוקוז,  וקצת על שיפור ספיגת הגלוקוז בתאים, הבעיה היא שהתרופה משמינה וגורמת רעב , היא לא משפרת את חילוף החומרים , אחת הבעיות עם סכרת סוג 2 זה השמנה ורעב
  • ניתן להתמודד ישירות עם הבעיה, אוונטייה (רוזיגליטזון) מוריד את התנגודת לאינסולין ב-75% מהחולים.

למרות כל האמור לעיל, הטיפול הטוב ביותר בסוכרת סוג 2, ביחוד בשלב הראשון של המחלה, הוא שינוי אורח חיים והרזיה. מחקרים שונים חוזרים ומראים שאפילו הורדה קטנה של מספר קילוגרמים ותוספת של פעילות גופנית לא אינטנסיבית, כגון הליכה, משפרות איזון סוכר בצורה דרמטית.

 בדיקות שכדאי לבצע למעקב

  • סוכר בדם.
  • בדיקת שתן למיקרואלבומין – בסוכרת תהיה מיקרואלבומינריה (סימן ראשון פגיעהראשוניתבלבלב(.
  • תפקודי כליה
  • טריגליצרידים
  • המוגלובין מסוכרר  A1C-המוגלובין מסוכרר נוצר, באופן שגרתי, בדם כאשר מולקולות של גלוקוז מתרכבות עם מולקולות של המוגלובין. לאחר שמולקולת המוגלובין מסתכררת, היא נשארת כזו לכל אורך חייה. אורך החיים הממוצע של כדורית דם אדומה, שהיא הגוף הנושא את ההמוגלובין בדם, הוא 4 חודשים. בדיקת HbA1c נחשבת מבחינה מדעית כמעידה, בדרך כלל, על רמת הגלוקוז בדם ב-3 החודשים שקדמו לבדיקה ולפיכך, בבני אדם עם סוכרת, ה-HbA1c מהווה מדד למידת השליטה במחלה.

ההסבר הסיני למחלת הסוכרת

הרפואה הסינית מייחסת את המחלה לפגיעה באיברים טחול-לבלב, שאחראים על הפיכת המזון והנוזלים לאנרגיה, אחראים על השרירים והגפיים, מייצרים דם ומחזיקים את האיברים מפני צניחה. הגורמים הסינים להתפתחות מחלת הסוכרת: חוסר יין מולד (מבנה/חומר) , תזונה לא נכונה, בעיות רגשיות או הפרעה נפשית .

הטיפול המומלץ:

  • מזונות שמחזקים את היאנג: צנון, פטל, אורז מתוק, לפת, ליצ’י, זרעי שומר, כוסברה, דובדבנים, עלי חסה, וכרישה. מזונות מחממים- ירקות צהובים וכתומים עוזרים לטחול וללבלב- בטטה, דלעת, גזר. מזון בצבע לבן או ירוק בהיר, עוזר לפיזור הצטברויות של ליחה- מרווה ריחנית, בצל, שום, כרוב, כרובית, צנון, לפת, קולרבי, ברוקולי, שורש סלרי, שיבולת שועל, ג’ינג’ר, בצל. בצל מבושל מוציא ליחה.
  • מלח: לא מומלץ לצרוך הרבה מלח, כי הוא ייני, מגביר לחות, מוריד אנרגיה ובעודף הוא גורם לבצקות בעיקר ברגליים. מעט מלח יחזק את היין של הכליות ועודף מלח יחליש את הכליות. לחיזוק הכליות מומלצת שעועית שחורה מומלחת קלות.
  • ברפואה הסינית, לרפוי הלבלב, עלינו לאכול מזון עתיר חיוניות: החלבון חייב להיות “יד ראשונה”, כלומר מן הצומח ולא “יד שנייה” מן החי. רצוי להימנע ממזון דל חיוניות, כגון זה שעבר תהליכי זיקוק, ליטוש, עיבוד וכו’. כדאי לוותר על חומרים מלאכותיים, המוספים למזונותינו (צבעי מאכל, חומרים משמרים, ממתיקים מלאכותיים).
  • ספורט: בגישה הסינית כדאי לעסוק בהתעמלות מתונה כי התעמלות מאומצת עלולה לדלדל את הצ’י ולעכב את הבראתו.
  • השעון הביולוגי: כדי שהלבלב ימלא את המצבר שלו, חייבים ללכת לישון לא יאוחר מ- 22:30 בלילה.

ניתן לראות כי קיים דמיון רב בין ההמלצות של הרפואה המערבית לרפואה הסינית בנוגע לשינויים שעל המטופל לבצע (תזונה, פעילות גופנית).

 

 הטיפול הנטורופתי בסוכרת

מטרת הטיפול בסוכרת סוג 1

טיפול תמיכתי מאחר ולא ניתן לתת טיפול נרדף לאינסולין

  • מניעת התפתחות תופעות לוואי
  • מניעת תהליך ניווני
  • הורדת מינון אינסולין באמצעות תמיכה (ראה תוספי מזון)

טיפול בסכרת סוג 2

טיפול באמצעות  תזונה ונטורופתיה, שילוב של דיאטה ותוספים , ללא כדורים רפואיים

טיפול תזונתי

שינוי התזונה וטיפול דיאטטי הם הבסיס לטיפול מוצלח בסוכרת. ישנם כמה מרכיבים הנלקחים בחשבון בבניית התפריט התזונתי לטיפול בסוכרת:

  1. אינדקס גליקמי – זהו ביטוי מספרי המודד את המהירות בהמזון הפחממתי מעלה את רמת הסוכר בדם מעל לנורמה בשעתיים הראשונות אחריארוחה.
    אכילת מזונות בעלי אינדקס גליקמי נמוך משפיעה על ירידה בסוכר בדם, ירידה ברמות אינסולין המופרשת מהלבלב, ירידה ברמת טריגליצרידים וכולסטרול.

האינדקס הגליקמי מושפע לא רק מסוג המזון אלא גם מצורתו (שלם\מרוסק), גודל המנה ודרך הכנתו.במזון המכיל יותר סיבים, שהוא מלא ומכיל יותר חלבון, האינדקס הגליקמי יהיה נמוך.מזונות בעלי ערך גליקמי נמוך מקנים הרגשת שובע לשעות רבות ושמירה על משקל.התגובה הגליקמיתחזקה כשריכוז הגלוקוז בדם עולה במהירות לרמה גבוהה וחלשה, כשריכוז הגלוקוז עולהבאיטיות לרמה נמוכה יחסית. פחמימות פשוטות מתפרקות ונספגות במהירות במערכת העיכולומגיעות במרוכז לדם כשיוצא הדופןהוא פרוקטוזהוא חד סוכר והאינדקס הגליקמי שלו יחסית נמוך.

  1. סיבים מסיסים מומלץ לצרוך יותר סיבים מסיסים לעומת סיבים בלתי מסיסים בגלל שהםמקטינים את הצורך באינסולין.

יתרונות הסיבים:

  • רמת הגלוקוז– הסיבים משפרים את התגובה הגליקמית של מזונות שונים ומורידים במידה מסוימת את רמת הגלוקוז והשומנים בדם, מאחר והם מאטים את עיכול וספיגת המזון ועל ידי כך מאטים את שחרור הגלוקוז.
  • תחושת שובע- גם הסיבים הבלתי מסיסים במים, המצויים בירקות, בחיטה מלאה ובמוצריה, תורמים לשיפור מצבו של חולה הסכרת ומעניקים תחושת שובע.
  • עצירות- הסיבים מזרזים את מעבר המזון במערכת העיכול, מגדילים את נפח המזון במעי, מונעים עצירות ושומרים על מעי גס נקי. עצירות היא פתח לסרטן המעי הגס, מעלה כולסטרול ובעקבותיו התהוות אבני מרה והסתיידות עורקים.
  • ילדים חולי סכרת מסוג 1– יש המסתייגים מהכללת כמות גדולה של סיבים בתפריט של ילדים סכרתיים מטיפוס 1, בשל החשש לגרימת מחסור בצריכת האנרגיה והמינרלים, עקב תכונתם של הסיבים לתפוח, לתת תחושת שובע ולקשור מינרלים, ובכך למנוע את ספיגת המינרלים התקינה במעי. לכן את התוספים, במיוחד מינרלים, יש ליטול לא בצמוד לתוספי סיבים.
  • כולסטרול- סיבים תזונתיים יכולים לייצב את רמת הגלוקוז בדם ולשפר את רמת הכולסטרול. הם סופחים שאריות של חומצות מרה המצויות במעיים – אותם חומצות ההופכות אחר כך לכולסטרול הדם.
  • הרזיה- סיבים מעכבים את התרוקנות הקיבה וע”י כך יוצרים תחושת שובע ועל ידי כך עוזרים בהרזיה. הרזיה חשובה בעיקר לסובלים מסוכרת מסוג 2.

מומלצת צריכת קטניות מרובה (עדיף מונבטות) שעשירות בסיבים .

  1. שומנים רווייםהשומנים הרוויים, תורמים להשמנה ומכאן תורמים לסוכר. כמו כן שומנים אלו אחראים לרמות גבוהות של כולסטרול. מומלץ להוריד את השומן הרווי מהתזונה כדי לשמור עלרמות כולסטרול מאוזנות, מכיוון שחולי סוכרת נמצאיםבסיכון גבוה למחלות לב ולשבץ.
  2. ניקוי הגוף מרעלים – לחולי סוכרת יש רגישות מיוחדת לרעלים המצטברים בגוף. לא מומלץ להם לצום אולם קיימים טיפולים שעשויים לסייע לנקות את הגוף מהצטברות של רעלים ולהקטין את הסיכון לפתח מחלות נוספות. מומלץ לאכול מזונות על ירוקים שמסייעים לניקוי הגוף כמו אצות הכלורלה וספירולינה, נבטי חיטה ונבטי שעורה.
  3. שש ארוחות ביום – ארוחות קטנות ואיכותיות בכדי למנוע קפיצות ברמת הסוכר בדם.
  4. חלבון ברמה מספקת –הפעלה נכונה של מקורות האנרגיה בגוף תלויה ביחסים בין אינסולין לגלוקוגון. האינסולין מופרש כתגובה לרמות סוכר בדם, ואילו הגלוקגון (ההורמון שפעולתו הפוכה מהאינסולין) כתגובה לרמות חלבוני המזון. כדי להגיע לאיזון העדין ביניהם, קיימים שני גורמים קריטיים: גודל הארוחה והיחס פחמימות-חלבונים במזון. בסוכרת, בגלל הקוד ההורמונלי המשובש, מאגרי הגליקוגן בכבד ובשרירים ממשיכים להיות עמוסים, ואז עודפי הגלוקוז נאגרים כשומן והחולה הולך ומשמין מעודף פחמימות. בכדי לבלום תהליך זה, החלבונים צריכים להיות כמחצית הפחמימות של אותה הארוחה.  לדוגמא קטניות הן אוכל מאוזן מבחינת יחס חלבון- פחמימות והאינדקס הגליקמי שלהן נמוך (35 – 50).
  5. הרבה מקורות של אשלגן לאיזון יחס הנתרן/אשלגן- מזונות כגון ירקות עם עלים ירוקים, תפוזים ואשכוליות, בננות וקטניות עשירים במינרל זה. שיטות רבות לעיבוד מזון עלולות להוריד את כמות האשלגן במזון.

מזונות שעוזרים לוויסות סוכר בדם

–          מיץ עשב חיטה או שעורה

–          ספירולינה – אצה רב תאית כחולה

–          פירות יער

–          חלמון הביצה

–          שום

–          אצת קלפ

מומלץ להמנע:

  • צריכת סוכר מזוקק
  • פרוקטוזה
  •  צריכת קלוריות גבוהה
  • מזון מזוקק ומעובד
  • מזון מטוגן
  • אלכוהול,קפאין ועישון
  • פחמימות מזוקקות
  • כמויות גבוהות של חלבונים מן החי
  • צריכה של שומנים בעיקר רווים
  • צריכה של נתרן- מלח אשלגני במקום
  • לא לצרוך כמות גבוהה של פירות ביום (בעיקר המתוקים)
  • המנעות ממוצרי חלב

תפריט לדוגמא

קימה : מיץ עשב שעורה של ניקן מכיל אצת קלפ

ארוחת בוקר: לחם שיפון (חשוב כי חולי סוכרת יאכלו בעיקר לחם שיפון שלו ערך גליקמי נמוך יחסית לשאר הלחמים) עם גבינת עזים/אבוקדו/ביצה קשה, סלט ירקות עם דגש על ירקות ירוקים.

ארוחת ביניים: חופן אגוזים/ יוגורט עזים לא ממותק/ פרי (מומלץ מהפירות עם הערך הגליקמי הנמוך כמו תפוח, דובדבנין או אשכולית).

ארוחת צהריים: מנת חלבון מהצומח (טופו, קטניות) או דג, דגנים, ירקות מבושלים או סלט ירקות המכיל שום.

ארוחת ביניים: חופן שקדים ופרי.

ארוחת ערב:  דגנים מלאים, ירקות מבושלים או חיים, קטניות.

ארוחת לילה: אגוזים או ירקות.

שונות:יש להרבות בשתיה של מים ותה צמחים. חשוב מאוד לא להגיע לתחושת רעב – חולה סוכרת צריך תמיד שיהיה עליו מזון זמין (אגוזים, קרקר שיפון) כך שברגע שהוא חש רעב הוא יוכל לאכול ולמנוע מרמות הסוכר שלו לצנוח. מומלץ להשתמש בשמן זית, טחינה, אבוקדו או ממרח “שקדייה” ולהמנע משומן מהחי ומשמנים מעובדים. מומלץ להימנע ממלח, להשתמש במלח אשלגני (מלח נטול נתרן), אפשר להוסיף אצות ים טחונות.

אורח חיים

  1. פעילות גופניתלפעילות גופנית יש חשיבות עצומה לחולי סוכרת:
  •  גורמת לשיפור הרגישות לאינסולין והסבילות לגלוקוז.
  • גורמת להורדת כולסטרולוטריגליצרידים.
  • גורמת להעלאת רמות  HDL.
  • גורמת לירידה במשקל ושמירה על משקל תקין.

פעילות גופנית מתונה משפרת רמות סוכר ועוזרת בכל המדדים, אך פעילות גופנית מאומצת יכול להזיק בגלל שהסטרס גורם לשחרור של סוכר מהתאים לדם.הורמוני הסטרס אדרנלין, נוראדרנלין וקורטיקוסטרואידים מעלים את רמות הסוכר.

  1. הפסקת עישון – ממחקרים שנעשו לאחרונה עולה כי המעשנים הם בעלי סיכון הגבוה ב-65% ללקות ב-glucoseintolerance בהשוואה ללא מעשנים. בנוסף, חולי סוכרת פגיעים יותר לנזקי עישון ללב ולכליות. לסובלים מבעיות של זרימת הדם בגוף העישון מחריף עוד יותר את הבעיה.

תוספי מזון:

תוספי המזון נחלקים לאלו אשר להם השפעה על הפחתת רמת הסוכר בדם לאלו שמונעים את הנזק החימצוני. התוספים המומלצים:

  1. כרום פיקולינט– יסוד קורט שמסייע באיזון רמות הסוכר ונקרא גם גורם הסבילות לסוכר (GFT). ללא כרום פעילות האינסולין נחסמת, רמות הסוכר עולות, נגרם סיכרור חלבונים, אנזימים והמוגלובין. המחסור בכרום הוא אחת הסיבות להתפתחות סוכרת סוג 2 ותרופות משתנות וסטרואידים גורמים להפרשתו מהגוף והחמרת המחלה. הכרום עוזר גם להרזיה כיוון שהוא משתמש בשומן כדלק.
  2. אבץ- מעורב במטאבוליזם של הגלוקוז, מגן מפני הרס של תאי בטא בלבלב, חולים נוטים להפרישו בשתן.
  3. טאורין -חומצה אמינית העוזרת בשחרור האינסולין מהלבלב.
  4. ביופלבנואידים – סוכר גבוה עשוי לגרום ליציאת רדיקאלים חופשיים ותוצרי חימצון רעילים. אפשר להקטין את הנזקים בעזרת נוגדי חימצון כגון ביופלבנואידים (לציטין, פיקנוגינול, תמציות זרעי ענבים).
  5. מגנזיום – מעורב במטאבוליזם של גלוקוז, חשוב לתחזוקת הלב וכלי הדם, נתגלה חסר אצל חולים הסובלים מסיבוך ברטינה של העין, חשוב למניעת שקיעת סידן בעורקים- היווצרות תהליכים טרשתיים.
  6. ויטמיניB – ויטמינים ממשפחת ויטמיני B מסייעים לסירקולציה של הדם, ולמניעת טרשת עורקים מעורבים בחילוף החומרים של סוכר הדם. הם מסייעים בטיפול בתסמיני סוכרת כמו נוירופתיה. מקבוצת ויטמיני B אפשר להגביר ביוטין ואינוזיטול ו-ויטמין B12 . דגש על B3 (מעודד שיקום הלבלב, ויסות הסוכר וחשוב לזרימת הדם ולמערכת העצבים), B6 (למניעת הומוציסטאין ורובד טרשתי) וביוטין (סינרגטי לאינסולין ומפחית סוכר בדם)
  7. ויטמין C חשוב לחולי סכרת כיוון שהוא עוזר לשמירה על כלי הדם, מצמצם את הפיכת הגלוקוז לסורביטול הפוגע בכלי הדם, מוריד המוגלובין מסוכרר, משפר רמות של כולסטרול וטריגליצרידים ונחוץ לתפקוד מערכת החיסון.
  8. חומצה אלפא ליפואית – נוגדת חימצון, משתתפת בתהליכים של הפיכת סוכרים לאנרגיה ולפיכך מפחיתה רמות סוכר בדם, מגנה מפני סיכרור חלבונים, משפרת זרימת דם לעצבים ההיקפיים, מעודדת שיקום סיבי העצב.
  9. ויטמין C האינסולין מקל את ההובלה של ויטמין C  לתוך התאים. קיים מחסור יחסי בוויטמין C אצל  חולה הסכרת עקב הובלה לקויה או אי – ספיקה תזונתית, ולכן יש חדירות נימית מוגברת והפרעות אחרות בכלי הדם. מחסור כרוני וסמוי יוביל למספר בעיות, כולל עלייה ברמות הכולסטרול, קרום בלתי שלם ומערכת חיסון מדוכאת.
  10. ויטמין Eנוגד חימצון. בין תפקידיו, הוא מעלה רמת קואנזים Q10 בתוך התאים (נמצא כי רמתו נמוכה אצל חולי סוכרת), מצמצם את הנזק לנימים הקפילריים, משפר זרימת דם בעיניים אצל חולי סכרת. במיוחד הוא חשוב עבור טיפול טבעי בסכרת סוג 1. בנוסף, אצל חולי סכרת קיימת נטייה להתלכדות של טסיות דם הקשורה לשינויים בהרכב חומצות השומן בפלזמה ובדפנות הטסיות, כתוצאה מחימצון השומנים. נטייה זו היא גורם מרכזי בהתפתחות מחלות של כלי הדם הקטנים – מיקרואנגיופטיה, הנלווית לחולי סכרת, וכן לאירועי טרומבוזה של כלי הדם החיוניים. ויטמין E שהוא נוגד חימצון, מצמצם במידה רבה את התופעה, ממתן עליית הטריגליצרידים האופיינית לחולי סכרת וכן נמצא מוריד רמות הכולסטרול “הרע” – LDL מחומצן.
  11. סלניום – יחד עם ויטמין E מומלץ גם לשלב סלניום שהוא יסוד קורט שרמתו יורדת אצל חולי סוכרת המטופלים בתרופות. הסלניום גם הוא נוגד חימצון וחוסר בו מחמיר את פגיעת הסטרס החימצוני בשריר הלב.
  12. חומצות שומן חיוניות – חומצות אלו נדרשות לשם תפקוד תקין של הורמון האינסולין. כמו כן חומצות אלו שומרות על בריאותה של מערכת העצבים.
  13. אומגה 3 – למניעת מחלות לב וכלי דם
  14. חשוב! ציסטאין – אין לצרוך תוספים המכילים את החומצה האמינית ציסטאין, אשר לה יכולת לשבור את הקשרים המולקולריים של ההורמון אינסולין ובנוסף, מפריעה בספיגת האינסולין ע”י התאים.
  15. הורדת מינון אינסולין באמצעות תמיכה :
    1.  GTF  – העוזר בספיגת הגלוקוז, כאשר ריכוזי gtf תקינים הצורך באינסולין יורד.

i.       גלוטטיון500 מ”ג , ילד 100 מ”ג

ii.      כרומיום פיקולינט  600 מ”ק – 500 מ”ג על קיבה ריקה, במשקל 40 קילו עד 100 מ”ג

iii.      B3  – 500 מ”ג NFN – ניתן כחלק מקומפלקס B  – 100 מ”ג למבוגרים עד 250 מ”ג NFN , לילדים ניתן 20 מ”ג B3

צמחי מרפא

  1. חילבה (FENUGREEK TRIGONELLA FOENUMGRAECUM) – ידועה כמורידה סוכר ברפואה העממית. פרסומה בא מהעדה התימנית המקורית שעלתה מתימן, שאצלה מחלות הסכרת ולחץ הדם היו נדירות. במחקרים שנעשו נבדק ונמצא כי הרכיב הפעיל בחילבה אכן מוריד את רמת הסוכר בדם. בפועל מסייעת בהפחתת רמות הסוכר בדם, מאזנת ומשפרת הפרשת אינסולין, משפרת את התגובתיות לאינסולין אצל חולי סכרת, מועילה להפחתת רמות גבוהות של כולסטרול וטריגליצרידים ולהגנה מפני מחלות לב, מורידה את האינדקס הגליקמי של המזונות באותה ארוחה.
  2. שום ((Allium sativum/ Allium cepa – שום מסייע לאזן את רמת הסוכר בדם, טוב למחזור הדם, מפחית את הסיכון ללקות במחלות לב וכלי דם, מפחית את לחץ הדם ומוריד את הLDL ומחזק את מערכת החיסון. החומר הפעיל “אליל-פרופיל-דיסולפיד”- חומר המתחרה עם אינסולין על אתרי קליטה בכבד.
  3. גדילן מצוי ((SILYBUM MARIANUM – טוב לטיפול טבעי בסכרת: מסלק רעלים מהגוף, מטהר דם, שומר על תפקוד תקין של הכבד ועל חילוף חומרים מאוזן, מוריד את רמת הגלוקוז בצום ומוריד את התנגודת לאינסולין. החומר הפעיל הוא סילימרין, חומר המשפר את תפקודי הכבד (לכבד יש תפקיד חשוב בקיום רמה נאותה של גלוקוז בדם).
  4. ג’ימנמה (GYMNEMA SLVESTRE) – צמח הודי המסייע בהורדת רמות סוכר בדם. משקם חלקית את תאי הבטא ומעורר יצור אינסולין בגוף.
  5. פיקנוגינול (תמצית קליפת עץ אורן)– תמצית המכילה תערובת מבוקרת של ביופלבנואידים כמו קטכין, אפיקטכין, טקסיפולין, ח’ פרולית או קפאית.
  6. אוכמניות (Vaccinium Myrtillus) -שימוש בעלי האוכמניות יעיל בהורדת רמות סוכר אצל סוכרתיים מסוג 2. החומר הפעיל  בצמח הוא מירטילין  (אנתוציאנוסיד) המגביר את שלמות הנימים, משפר את מערכת כלי הדם ומעכב רדיקלים חופשיים .
  7. אבקת עלי זית –  9 קפסולות של שמן ביום
  8. ריבת  borojo   – הפרי מכיל חומרים שמורידים סוכר, כולסטרול, TG , ומשפרים תפקוד מיני גברי .

לרכישת תוספים במחיר מוזל היכנסו לעמוד קופונים

טכניקות הרפיה והרגעה

הפרשת הורמוני סטרס בעודף פוגעת בפעילות האינסולין ומביאה אותו למצב שהוא אינו מסוגל להכניס גלוקוז לתוך התאים, כך שרמתו בדם עולה, מה שעלול להביא למצב של מחלה. באנשים עם נטייה סוכרתית, גם אצל אלה שאינם יודעים על כך, סטרס משמעותי (כמו פיטורים מעבודה, מחלה או ניתוח, מוות של אדם קרוב או גירושים) יכול להגיע לכדי סוכרת גלויה.

מצד שני, אנשים במצבי סטרס לעתים קרובות לא מטפלים בעצמם, שוכחים לדאוג לאוכל הולם, לשתייה, לא נוטלים תרופות בזמן, מה שיכול להחמיר את הסוכרת ממצב קל למצב רציני יותר, המצריך טיפול תרופתי אגרסיבי יותר. טכניקות הרפיה כגון יוגה, מדיטציה דמיון מודרך וכו’ יכולות לעזור למטופלים להפחית את הסטרס.

  • יוגה – מצב נפשי המסובך בכעסים פנימיים ומצבי לחץ לא פתירים, דאגנות יתר ומחשבות אובססיביות הגורמות ללחץ ומתח על הגוף משחררים את הורמוני המתח וגורמים ללבלב לעבוד יותר עד אפילו להשבתתו הסופית. תנוחות מרגיעות של יוגה וטכניקות נשימה נמצאו כבעלי השפעה מרגיעה על מערכת העצבים וטובים להורדת סטרס ובכך להרפות את כלי הדם והשרירים.
  • ארומתרפיה– שמני ברגמוט, יסמין, לבנדר, ורד, עץ הסנדל או ילנג ילנג. אפשר להשתמש בעיסוי, להוסיף למי אמבטיה או לקרמים.

 

טיפול מגע

  • דיקור סיני – אקופונקטורה, שיטת ריפוי המבוססת על תורה סינית עתיקה שעיקרה  החדרת מחטים דקות וארוכות לנקודות דיקור מוגדרות מתחת לעור. הדיקור הסיני מועיל במישור הפיזי ובמישור הנפשי גם יחד. הטיפול בסוכרת כולל דיקור של נקודות בעלות אנרגיה קרירה אשר נמצאות סביב המרפקים, הברכיים, הבהונות והאצבעות. הטיפול ברפואה הסינית מעודד את הגוף לחזור למצב מאוזן ולמנוע סיבוכים עתידיים של המחלה וכמו בכל מחלה כדאי להתחיל לטפל בשלבים המוקדמים. סידרת טיפולים באקופונקטורה יכולה לגרום לירידה משמעותית במתוק. במקרה של IDDM – סכרת שתלויה באינסולין, הדיקור מסוגל להביא לאיזון רמות הסוכר בגוף, ולהפחית בצורה משמעותית את תופעות הלוואי של זריקות אינסולין. איכות החיים של חולה סכרת משתפרת בכל מקרה.
  • רפלקסולוגיה – שיטה לאבחון מחלות ולטיפול בהן באמצעות כף הרגל. הטיפול הרפלקסולוגי אינו מטפל רק במחלה עצמה, אלא מתמקד באיזון הגוף. חוסר איזון של הגוף יכוללנבוע ממקור פנימי או חיצוני ומתבטא בהצטברות של מחלות כגון לחץדם גבוה, סוכרת, כשל כליות, אסטמה וכו’. בעזרת רפלקסולוגיה אפשר להחזיר לגוף את האיזוןובכך לאפשר תהליכים של ריפוי והחלמה. מומלץ להתמקד באזורים המייצגים את הלבלב, הכבד, בלוטת התריס, בלוטת יותרת המוח ובלוטת יותרת הכליה.
  • עיסוי – חולי סוכרת סובלים פעמים רבות מזרימה לקויה של דם בגופם. עיסוי הוא דרך מרגיעה לשיפור זרימת הדם. עיסוי קבוע של כפות הרגליים עשוי להועיל במיוחד למניעת כיבים.

 

סיכום

האמונה העומדת בבסיס הנטורופתיה גורסת כי גופנו הינו בעל יכולת לרפא את עצמו. הנטורופתיה באה לעזרת הגוף בשעה שהוא סובל מחוסר איזון, שנוצר מחסכים שונים. חסכים אלו מקורם בשימוש שגוי או אי שימוש בכלים ובתכנים שמציעה הסביבה הטבעית. במקרים כאלה, הנטורופתיה משמשת כאמצעי, שמדרבן את הגוף ומסייע לו בדרכים עדינות להפעיל את כוח הריפוי העצמי שלו ולהשיב את האיזון שהופר. היא אינה מדכאת את הסימפטומים אלא מטפלת בשורשיהם, הנטועים, ברוב המקרים, בסגנון חיים לקוי. הנטורופתיה מציגה תורה שלמה של שינוי ושיפור אורח חיים  והיא רואה את האדם כיחידה שלמה, ומתייחסת למצבו הגופני, הנפשי והרוחני כאל מכלול אחד.

האמונות אלו באות לידי ביטוי בטיפול למחלת הסוכרת שנסקר בעבודה זו – טיפול שמתחיל קודם כל בשינוי באורחות החיים הבסיסיות ביותר של המטופל – המזון אותו הוא אוכל, צורת החיים אותה אימץ לעצמו וכדומה. כמובן שלא ניתן (וגם אין צורך) לדרוש ממטופל לבצע את כל השינויים וההצעות המוצגות כאן, אך חשוב לזכור שלפעמים שינוי באחד ממרכיבי החיים יכול להספיק בכדי להניע מהלך של שינוי, שבעקבותיו יבואו הרצון והמוכנות מצד המטופל להמשיך ולשנות בכדי להגיע לשיפור בריאותו ואיכות חייו.

 

מקורת מידע

  • http://www.infomed.co.il/default.asp
  • http://www.doctors.co.il/xID-5193,xCT-213,xCN-printer,m-Doctors,a-Article.html
  • http://naturemed.co.il/in_si/health_34.html
  • http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3371393,00.html
  • http://www.tevalife.com/article.asp?id=2908
  • http://he.wikipedia.org/wiki/המוגלובין_מסוכרר
  • http://www.liveright.co.il/Naturopathy
  • האנציקלופדיה החדשה לריפוי טבעי. ד”ר ג’ימס באלך, ד”ר מאר סטנגלר. הוצאת פוקוס, מהדורה ראשונה -2006. עמודים 558-569.
  • קורס תזונה בריאות וחולי רידמן
  • הרצאה של דר’ גיל יוסף שחר – תאטרון גבעתיים אפריל 2014

התכנים במאמר זה  לא ניתנו על ידי מוסד רפואי, אינם מהווים המלצה,  חוות דעת מקצועית, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי ונועדו לספק אינפורמציה כללית בלבד.

About the Author:

Libby Levy
נעים להכיר, שמי ליבי, אמא לאורי ולאילי, בעלת קליניקה באבן יהודה ותל אביב, מטפלת ומנחת סדנאות לתזונה טבעית, בוגרת מסלול נטרופתיה במכללת רידמן לרפואה משלימה, מפרסמת מאמרים בנושא תזונה הטבעית ומפתחת מתכונים בריאים המפורסמים מידי שבוע כאן באתר. מתמחה בבעיות במערכת העיכול (קנדידה, הליקובקטר, קרוהן, מעי רגיז ועוד). מאמינה בשינוי הרגלים וטיפול אמיתי תוך מתן דגש על מסגרת תומכת הכוללת מתן כלים פרקטים. עוד עלי תוכלו לקרוא כאן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *