Banner Libbyhealth

בין אם אתם שומרים כשרות, נמנעים מגלוטן או מעדיפים מזונות דלי פחמימות, פסח, ‘חג החירות’, הוא הזדמנות מצוינת להשתחרר מקמחים המכבידים על העיכול ומאמונות מגבילות ולהתמסר לקלילות של קמחים ללא גלוטן, שישאירו אתכם עם פה פעור – כך שלקמח לא ממש תתגעגעו…

עם הקמחים האלו תוכלו להכין עוגיות, פשטידות, מאפים ולא רק שהם לא יכבידו על הבטן הם יספקו שפע של ערכים תזונתיים ויבטיחו שתצאו מהחג קלילים ומאושרים.

קמח קוקוס

דל בפחמימות ובשומן, נטול גלוטן, מכיל כמות עצומה של סיבים ובכך תורם לפעילות מעיים תקינה ולתחושת שובע. הקמח עשוי מקוקוס מיובש וניתן להכין ממנו עוגות, מאפינס, לחמים, קישים ולעבות מרקים ושייקים. החיסרון היחיד: הקמח סופח נוזלים.
מדוע זה חיסרון? כיוון שלא ניתן להחליפו במידה שווה עם קמח אחר.

קמח קינואה

עשיר בחלבון איכותי יותר מכל דגן אחר (16-20% ), בסיבים תזונתיים, ברזל, סידן, מגנזיום, ואבץ , קל לעיכול ,אינו מכיל גלוטן ובעל אינדקס גליקמי נמוך (פחות מקפיץ את ערכי הסוכר בדם)

קמח הקינואה יכול לשמש גם לעיבוי רטבים ומרקים, במיוחד במקרים בהם נדרשת תוספת חלבון לתפריט.

קמח הדוחן

הדוחן מכיל ברזל, זרחן, סידן, חלבון, חומצה פולית, הוא מכיל לציטין, חומצה פיטית וחומצות אמינו התורמים להורדת הכולסטרול. הדוחן נחשב מסייע לעיכול וניתן להכין  ממנו לחמים, דייסות ,תוספת לסלטים, מרקים וממרחים.

קמח שקדים

קמח השקדים מכיל את כל יתרונות השקדים, ומתהדר באינדקס גליקמי נמוך, חלבון, סידן, מגנזיום, אשלגן , חומצות שומן וחלבון. אבל לא רק – השקדים תורמים לשמירה על לחץ מונעים בריחת סידן מהגוף, ובעלי תפקיד חשוב בתהליך כיווץ השרירים ופירוק חלבונים.

רצוי לאחסן את הקמח במקרר ולוודא שהוא בר תוקף ונטול תוספים כימיים.

כוסמת

כוסמת אינה דגן, אלא זרע פרי. נמצא במחקרים, כי צריכת כוסמת קשורה לאיזון רמות הכולסטרול הכללי בדם. היא מורידה באופן מובהק את רמת הגלוקוז וואת תגובות האינסולין , ע”י הפיכת התאים לרגישים יותר לאינסולין.

קמח חומוס

קמח החומוס, הוא בעצם 100% גרגירי חומוס יבשים טחונים. חלק מקמחי החומוס עשויים מחומוס קלוי וחלקם מחומוס שאינו קלוי, ההבדל הוא בטעם קצת שונה. הקמח עשיר בחלבון, בברזל, בסידן, באשלגן וכו׳. כוס אחת של קמח חומוס מכילה 356 קלוריות, 21 גרם חלבון, 6 גרם שומן כולל ו -53 גרם פחמימות. יש לו פחות קלוריות ופחמימות מחיטה מלאה ובוודאי פחות מהקמח הלבן. בקמח חומוס יש כמות כפולה של חלבון מאשר בקמח מחיטה מלאה ושש פעמים יותר חלבון מקמח לבן. הוא מקור מצוין לחומצה פולית, ומכיל פי שבעה יותר מחומצה פולית בקמח מחיטה מלאה ולכן מאוד מומלץ לאכול חומוס לפני ובמהלך ההיריון.

פרט לערכים התזונתיים הנפלאים, לקמח החומוס יש יתרון נפלא נוסף והוא היכולת שלו להדביק מרכיבי מזון אחרים זה לזה. בדומה לביצה, גם בחומוס ניתן להשתמש כדי ״להדביק״ פשטידות או קציצות, ולכן ניתן לעשות בו שימוש נרחב במטבח. בשנים האחרונות הביקוש לקמח חומוס גדל בעיקר בקרב אלו המעוניינים להפחית או להפסיק להשתמש בביצים בגלל אלרגיה או אי סבילות לביצים. וכן בקרב אנשים שבחרו להפחית/להפסיק צריכת מוצרים מהחי מטעמי בריאות או מטעמים אידאולוגיים.

קמח טף

הטף הוכרז כ’מזון על’ והוא מכיל את כל שמונה חומצות האמינו, החיוניות לגוף האדם. בכוס טף מעל 80% מהתצרוכת היומית של ברזל ושל מגנזיום, מעל 35% מהתצרוכת היומית של סידן, 50% מהתצרוכת היומית של חלבון, מעל 50% מהתצרוכת היומית של סיבים, עשיר מאוד בויטמיני .B הוא מכיל כמויות יוצאות דופן של מנגן – מינרל החיוני לתפקוד תקין של המוח, שהוא בעל יעילות מוכחת בטיפול במס’ מחלות עצביות, תורם לספיגת סידן בגוף ואף מעלה ייצור חלב אם.‏ ‏קיימים שני סוגי קמח טף: טף בהיר, וטף חום. ככל שהצבע כהה יותר הטעם עשיר יותר וכנראה גם עשיר יותר מבחינה תזונתית אך הוא כבד לעיכול. היתרון הגדול של קמח הטף הוא בכך שהוא יכול להחליף כל קמח אחר, בפשטידות, קציצות ודייסות.

כך שבמקום לאכול מצות, ולסיים את החג עם תקיעות מתמשכת במערכת העיכול תוכלו להכין מכל אחד מהמקמחים האלו  ומישלוב של כולם יחד שפע של מאכלים, החל מקרקרים ועד עוגיות

אספתי עבורכם את מיטב המתכונים באתר הכוללים את הקמחים האלו, כולם יכולים להתאים לסדר פסח ובכלל למשך החג, כולם טבעוניים, כשרים וללא סוכר

במקום מצה:

  • טורטייה מקמח טף  – יכול להיות עם ממרח או בשילוב כל תבשיל – למתכון
  • מאפינס טף  – עם או בלי ירקות, כדאי ואפשר לקחת לטיולים מחוץ לבית- למתכון
  • קרפ עדשים  – כתוספת לצד ארוחה או עם בצל ירוק, פטרוזיליה פטריות ובצל כארוחה שלמה – למתכון
  • לחמניות שקדים  – למתכון

עיקריות:

  • קציצות ברסק עגבניות עם קמח חומוס  – למתכון
  • חריימה טבעוני ואורז ערמונים  – למתכון
  • קציצות שעועית מש – למתכון
  • לביבות עדשים גזר  – למתכון
  • תבשיל טופו בטעם כבד- למתכון
  • פשטידת פלפלים – למתכון
  • סלט אורז אדום – למתכון
  • סלט קייל ומנגו – ניתן להחליף בכל פרי עונה אחר למתכון

מתוקים:

שיהיה חג שמח, קליל ונעים

ליבי

 

צילום: ענת פייזר צלמת אוכל – כדאי להציץ באתר שלה – כאן

About the Author:

Libby Levy
נעים להכיר, שמי ליבי, אמא לאורי ולאילי, בעלת קליניקה באבן יהודה ותל אביב, מטפלת ומנחת סדנאות לתזונה טבעית, בוגרת מסלול נטרופתיה במכללת רידמן לרפואה משלימה, מפרסמת מאמרים בנושא תזונה הטבעית ומפתחת מתכונים בריאים המפורסמים מידי שבוע כאן באתר. מתמחה בבעיות במערכת העיכול (קנדידה, הליקובקטר, קרוהן, מעי רגיז ועוד). מאמינה בשינוי הרגלים וטיפול אמיתי תוך מתן דגש על מסגרת תומכת הכוללת מתן כלים פרקטים. עוד עלי תוכלו לקרוא כאן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *